%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%AF%DB%8C %D8%AF%D8%B1 %D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C پاییز در اصفهان، لمس تاریخ در میان برگ‌های رنگین

پاییز در اصفهان، لمس تاریخ در میان برگ‌های رنگین

سفر پاییزی به اصفهان تجربه‌ای خاص و رنگارنگ، پر از زیبایی و آرامش است.

پاییز که از راه می‌رسد، اصفهان به تابلویی رنگارنگ از برگ‌های زرد و نارنجی تبدیل می‌شود.

اصفهان در پاییز از گرمای نفس‌گیر تابستان می‌افتد و فصل شلوغی حضور گردشگران به پایان می‌رسد؛ پس پاییز بهترین فرصت  برای گشت و گذار در حال و هوای خنک و خلوت اصفهان است.

اجاره خانه در اصفهان یک گزینه جذاب برای سفر به این شهر بزرگ و پر جاذبه است که بتوانید با هزینه کمتر و مقرون‌به‌صرفه اقامت دلچسبی داشته باشید و گردشی تمام قد در اصفهان پاییزی داشته باشید.

در این نوشته در هزارتوی مسیر گردشگری رنگارنگ اصفهان قدم میزنیم تا به سوال “پاییز در اصفهان کجا بریم” پاسخ دهیم.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

خیابان چهارباغ عباسی اصفهان

پاییز در اصفهان
سفر پاییزی به اصفهان

هر پاییز درختان سر به فلک کشیده خیابان چهارباغ، جشنواره‌ای از رنگ‌های زرد و نارنجی ایجاد می‌کنند و شما را به یک پیاده‌روی رنگارنگ فرا می‌خوانند.

این خیابان تاریخی که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده، یکی از زیباترین خیابان‌های اصفهان است که با وجود انواع مراکز خرید و کافه‌های جذاب به مکان گردشگری پرطرفدار تبدیل شده.

خیابان چهارباغ از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار است و مانند شاهرگی از میان تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان مثل سی و سه پل، محله جلفا و میدان نقش جهان عبور می‌کند.

سی و سه پل

جاهای دیدنی اصفهان در پاییز
سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل نام‌‌آشناترین جایی است که وقتی اسم سفر به اصفهان می‌آید به ذهن می‌رسد و تماشای انعکاس سی و سه پل روی زاینده رود در کنار رنگ‌های پاییزی بسیار دیدنی است.

سی و سه پل به دستور شاه عباس یکم و توسط استاد «حسین بنای اصفهانی» ساخته شد.

«الله‌وردی‌خان» سردار عباسی بر ساخت این پل نظارت داشت و به همین دلیل این پل به پل الله وردی‌خان هم معروف است.

در ساخت سی‌وسه‌پل از سنگ، آجر، ملات ساروج و گچ استفاده‌ شده و زیرسازی این پل به‌گونه‌ای ساخته‌شده که عبور آب نه تنها تخریبش نمی‌کند، بلکه دوام و استحکام آن را هم بالا می‌برد.

سی و سه پل در اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ قرار دارد.

میدان نقش جهان اصفهان

سفر پاییزی به اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

در شهر شلوغ و  امروزی اصفهان، وقتی وسط شهر وارد میدان نقش جهان می‌شوید یک لحظه زمان متوقف و  نسیم مرطوب فواره‌های میدان به صورت‌تان می‌وزد، درشکه‌ها از دالان تاریخ عبورتان می‌دهد و از دوران پادشاهی صفویه و شاه عباس سر در می‌آورید.

نقش جهان، میدانی مستطیل شکل با حوضی سبز رنگ در میان‌اش است.

مسجد عباسی، مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو و سردر قیصریه اضلاع این مستطیل تاریخی هستند.

دو سمت این میدان حجره‌های قدیمی و سنتی کنار هم چیده شده و ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده‌اند.

هنرمندان اصفهانی در این غرفه‌ها درحال قلم‌زنی، میناکاری و ساخت صنایع دستی هستند و تصویری از اصالت و قدمت هنروران اصفهانی را به تماشا می‌گذارند.

پژواک صدای چکش مسگرها در فضای نقش جهان، آوایی آهنگین از صبر و دقت هنرمندان اصفهانی در گذر تاریخ را روایت می‌کند.

میدان نقش جهان در شمال شهر اصفهان و مرکز جاهای دیدنی و تاریخی این شهر قرار دارد.

بد نیست در گردش پاییزی خود سری به کافه‌ های اصفهان بزنید و خودتان را به یک فنجان چای گرم دعوت کنید.

میدان عتیق اصفهان

سفر به اصفهان
میدان عتیق اصفهان

میدان عتیق تا قبل از ساختن میدان نقش جهان، مرکز شهر اصفهان محسوب می‌شد به همین دلیل به میدان کهنه هم شناخته می‌شود.

نورپردازی و فواره‌های این میدان در شب جلوه زیبایی دارد و حال و هوای تاریخی و دیدنی‌اش آن را به یکی از جاهای دیدنی اصفهان در شب تبدیل کرده است.

این میدان از بخش‌هایی همچون میدان اصلی، مسجد جامع در شمال غرب، مسجد و منار علی در جنوب، بازارهای اطراف میدان، مجموعه هارون ولایت تشکیل شده.

میدان عتیق مسیر ارتباطی بین مسجد جامع اصفهان با مکان‌هایی مانند بازار بزرگ، کاروان‌سرای کاسه‌گران و بنای هارونیه است.

پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به اصفهان در پاییز از این میدان تاریخی دیدن کنید.

باغ گل‌ها اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان
باغ گل ها در اصفهان

در کنار جاذبه‌های تاریخی و پل‌های جذاب اصفهان باید به یکی از متفاوت‌ترین و سرسبزترین جاهای دیدنی اصفهان در پاییز یعنی باغ گل‌های اصفهان بپردازیم.

باغ گل اصفهان علاوه بر کارکرد تفریحی، فرهنگی و پژوهشی با داشتن گونه‌های گیاهی متنوع  و بناهایی با معماری سنتی، گردشگران زیادی را به سمت خودش جذب می‌کند.

این باغ شامل بخش‌های مختلفی مثل پاویون ورودی، محوطه باغ، برکه‌ها و آبشار، آمفی‌تئاتر روباز،‌ گلخانه، هزارتو، باغ صخره‌ای، باغ رز و باغ گیاهان دارویی و خوراکی است.

بازدید از باغ گل اصفهان تا ساعت ۲۱ امکان‌پذیر است و با فرا رسیدن شب و تاریک شدن هوا، نورپردازی جذاب باغ، منظره زیبایی خلق می‌کند که دیدنش خالی از لطف نیست.

پارک ناژوان اصفهان

اصفهان گردی در پاییز
پارک ناژوان اصفهان

پارک ناژوان با انواع و اقسام جاهای دیدنی مثل باغ پرندگان، باغ خزندگان، باغ پروانه‌ها، تونل آکواریوم و تله‌سیژ وداشتن درختان زرد ونارنجی پاییزی یک مقصد گردشگری جذاب اصفهان در پاییز است.

این پارک در غرب اصفهان با آب و هوای گرم و خشک کویری مثل تکه‌ای گمشده از گیلان، فضایی سرسبز و جنگلی ایجاد کرده است.

این پارک با درختان تنومند و پر شاخ و برگش  فضایی خوش آب و هوا ایجاد کرده و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در مسیرهای استانداردی که در پارک کشیده شده لذت بخش است.

پارک ناژوان در اصفهان، بزرگراه شهید حبیب اللهی قرار دارد.

درباره جاهای دیدنی شیراز در شب در مجله جاجیگا بخوانید.

کاخ چهل ستون

پاییز اصفهان کجا بریم
کاخ چهل ستون اصفهان

اگر می‌خواهید در سفر پاییزی به اصفهان به دنیایی از جنس رنگ و هنر و معماری پا بگذارید، از مسیر خیابان استانداری اصفهان به سمت کاخ موزه چهلستون بروید.

با ورود به باغ کاخ چهل ستون که بر اساس الگوی باغ ایرانی ساخته شده، مسیری پر دار و درخت از کاج ایرانی، نارون، افرای سیاه، چنار و.. در مسیر جوی‌ها و مجسمه‌ شیرهای سنگی، بازدیدکننده را به استخر مقابل عمارت می‌رساند.

در اینجا انعکاس آب زلال، بیست ستونِ عمارت را به چهل ستون تبدیل کرده است. همین دلیل نامگذاری این عمارت به چهل ستون شده است.

چهل ستون عمارتی زیبا و با انواع و اقسام هنرهای معماری سنتی ایرانی مثل گچ‌بری، آیینه کاری، مقرنس، طلاکاری و کاشی‌کاری است. به سقف تالارهای کاخ که می‌رسید چشم از آثار نقاشی‌های دیواری آن نمی‌توانید بردارید.

تصاویری زیبا و رنگارنگ از وقایع تاریخی دوران صفویه مثل تاج‌گذاری و جنگ‌ها و تصاویری از پرتره‌ شاهان برای مدت زمان طولانی می‌تواند گردشگران را در دنیای رنگ و تاریخ و هنر غرق کند.

چهل ستون در اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری است.

شهرستان چادگان

ییلاق-اصفهان
ییلاقات اصفهان دهکده چادگان

به فاصله ۱۲۸ کیلومتری کلانشهر اصفهان، در مسیر زاینده‌رود و شهرستان چادگان، سدی بر جریان رود قرار گرفته که دریاچه آبی چادگان را در آغوش سبز ساحل دهکده زاینده‌رود پدید آورده است.

چادگان شهرستانی قدیمی و تاریخی است. «مشهد کاوه» روستایی در این شهرستان است که آرامگاه کاوه آهنگر یکی از اسطوره‌های تاریخی ایران در این مکان قرار دارد.

در ساحل دریاچه سد چادگان، دهکده تفریحی زاینده‌رود با وجود ویلاهای زیبا، آب و هوای دلچسب و نسیم دریاچه یک مقصد گردشگری اصفهان با طبیعت سرسبز و درختان میوه پربار است.

ماهیگیری در سکوت و آرامش ساحل دریاچه چادگان یکی از تفریحات این دهکده ییلاقی است.

زمین فوتبال، والیبال، تنیس روی میز، پیست دوچرخه‌سواری و باشگاه اسب‌سواری از جمله امکاناتی است که برای اهل ورزش در این دهکده وجود دارد.

در کنار همه این‌ها غواصی، پینت‌بال، کارتینگ، ماشین شارژی، شهربازی، پارک بادی، سینما ۵ بعدی و تله‌کابین از دیگر امکانات تفریحی دهکده است.

اگر اهل قایقرانی یا قایق سواری هم باشید، در اسکله دریاچه انواع قایق‌های پدالی، موتوری و اتوبوس دریایی وجود دارد.

باغ بهادران

اصفهان کجا بریم
باغ بهادران اصفهان

باغ بهادران شهری کوچک در جنوب غربی اصفهان است که به لطف زاینده رود، از طبیعتی زیبا و آب و هوایی دلپذیر برخوردار است.

زاینده رود زیبا و طبیعت جذابی که در پیرامون آن ایجاد  شده و رنگ‌آمیزی برگ‌های پاییزی این باغ، شما را به لمس آرامش دعوت می‌کند.

گردشگران در باغ بهادران می توانند تفریحات هیجان انگیز مثل اسب سواری، آفرود، دوچرخه سواری، قایق سواری یا همان رفتینگ را در این منطقه تجربه کنند.

درباره ییلاقات اصفهان بخوانید.

دریاچه نمک آران و بیدگل

دریاچه-نمک-آران-بیدگل
دریاچه نمک آران بیدگل

دریاچه نمک را می‌توان یکی از شاهکارهای طبیعت دانست. تماشای زمین سفیدپوش از کریستال‌های نمکی که زیر نور خورشید برق می‌زنند، حتما شما را به وجد خواهد آورد.

دریاچه نمک مسیله که با نام دریاچه نمک آران و بیدگل هم می‌شناسند حدود ۲۴۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در فاصله ۳۵ کیلومتری روستای آران و بیدگل قرار دارد.

دریاچه نمک مسیله در اکثر روزهای سال خشک و نمکی است اما در مواقعی که باران می بارد، ارتفاع دریاچه به بیش از ۲ متر خواهد رسید، هرچند به لطف گرمای آفتاب، به سرعت تبخیر می‌شود.

دریاچه نمک آران و بیدگل امروزه میزبان گردشگران و کویرگردان زیادی است، البته آنچه باعث زیبایی این دریاچه شده فقط سفیدی و بزرگی آن نیست، بلکه شکل‌های چند ضلعی به وجود آمده از نمک، زمین این دریاچه را جذاب‌تر کرده‌اند.

آران و بیدگل علاوه بر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری اقامتگاه‌های بومگردی متعددی هم دارد که آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند.

با اجاره سوئیت و اقامتگاه بوم گردی در آران و بیدگل تجربه دلنشینی از سفر به این شهر در خاطراتتان ثبت کنید.

آران و بیدگل یکی از شهرهای شمالی استان اصفهان است که از شرق با اردستان، از غرب با کاشان، از جنوب با نطنز و از شمال با سمنان و قم و دریاچه نمک همسایه است.

کویر ورزنه

کویر-ورزنه
کویر ورزنه

اصلا نمیشود پاییز در اصفهان باشید و بدون تماشای کویر به خانه برگردید.

کویر ورزنه در نزدیکی شهر ورزنه و صد کیلومتری اصفهان قرار دارد و یکی از کویرهای نزدیک به اصفهان است.

بادهای همیشگی در کویر ورزنه، شن‌ها را جابه‌جا کرده و تصاویر متفاوتی از رمل‌ها و تپه‌های شنی می‌سازد و این مناظر طبیعی از ویژگی‌های این کویر است.

وجود تالاب گاوخونی در دل این کویر و اثر رطوبتی آن بر پوشش گیاهی منطقه به جذابیت‌های این کویر افزوده.

گیاه اسکنبیل با گل‌های ریز سفید، درختچه تاغ و گیاه نسی از جمله پوشش گیاهی ورزنه است.

روباه شنی، موش پا مسواکی و پرنده شکاری سارگپه پابلند، شغال، خرگوش، گربه، شاهین، افعی شاخدار و مار شتری از گونه‌های جانوری است که در این منطقه زیست می‌کنند.

شهر تاریخی ورزنه که آخرین مسیر زاینده رود است و پس از آن، رود به تالاب گاوخونی می‌ریزد از مناطق دیدنی نزدیک کویر است.

ورزنه به «شهر سفیدپوش ایران»معروف است.

درباره کویر های ایران در مجله جاجیگا بخوانید.

محله جلفا

محله جلفای اصفهان
محله جلفا اصفهان

پاییزگردی در اصفهان با قدم زدن درمحله جلفا تکمیل می‌شود.

در مسیر خیابان حکیم نظامی اصفهان به محله‌ای وارد می‌شوید که  یادگار کوچ اهالی سرزمین نخجوان به اصفهان در دوره شاه صفوی است.

محله جلفای اصفهان داستان مهاجرت مردمان ارمنی کشور نخجوان است که در زمان شاه عباس صفوی به اجبار به اصفهان کوچانده شدند.

به محله جلفا که وارد می‌شوید، حال و هوای شهر به شکل محسوسی دگرگون می‌شود.

خیابان‌های سنگ‌فرش شده با کافه‌هایی دنج و صمیمی و دکوراسیون خوش رنگ و پر گل و گلدان و عطر قهوه‌ خوش دم کشیده‌ای که محله را برداشته است.

درباره سوغات اصفهان در مجله جاجیگا بخوانید.

روستای ابیانه

اصفهان
سفر به ابیانه اصفهان

ابیانه کجاست؟ روستایی خوش آب و هوا و تاریخی با معماری خاص و چشم اندازی زیبا از معماری پلکانی خانه‌های سرخرنگ یکی از مسیرهای جذاب گردشگردی در اصفهان است.

لباس‌های محلی رنگارنگ و گل گلی مردمان این روستا یکی  زیباترین لباس‌های سنتی ایرانی  و از جادبه های گردشگری ابیانه است. چون اهالی این روستا همچنان به پوشیدن لباس سنتی خود پایبند هستند و با لباس‌های خوش آب و رنگشان به این روستا روح می‌بخشند.

خانه‌های این روستا روی دامنه‌ پر شیب رودخانه درست مانند شهر ماسوله به صورت پلکانی ساخته شده‌اند.

اتاق این خانه‌ها دارای پنجره چوبی و ارسی هستند و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های ابیانه و تنفس بوی خاک صفای دیگری دارد.

از جذابیت‌های این روستا می‌توان به ظاهر سرخ رنگ خانه‌ها که با خاک سرخ پوشانده شده‌اند اشاره کرد. جالب است بدانید که خاک سرخ هر چه بیشتر باران بخورد مستحکم‌تر می‌شود.

ابیانه در ۲۲ کیلومتری جاده نطنز قرار دارد.

برای گشت و گذار بین این دیوارهای خشتی و لذت بردن از همه زیبایی‌های ابیانه می‌توانید در خود روستا به دور از هیاهوی شهر مهمان مردم مهمان نواز روستای ابیانه شوید و با اجاره ویلا و سوئیت در ابیانه زندگی در این خانه‌های جذاب را تجربه کنید.

البته اجاره ویلا و سوئیت در کاشان هم راه دیگری است که پیش روی شماست.

اقامت در اصفهان

اقامت در اصفهان
اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان

برای سفر به اصفهان نگران اقامت و جای ماندن نباشید. این شهر زیبای توریستی پر از امکانات گردشگری و پذیرایی از مسافران است.

با اجاره سوئیت و بومگردی در اصفهان در سفر به اصفهان از سایت جاجیگا بعد از گشت و گذار و تفریح، اقامت دلچسب و آرامش بخشی خواهید داشت.

سخن آخر

سفر به اصفهان مثل گشت و گذار در دوران اوج حکومت صفویه است که در مسیر گردشگری کاخ‌های باغ‌های تاریخی اصفهان به تماشا گذاشته می‌شود.

با رسیدن پاییز و تبدیل شدن اصفهان به یک تابلو نقاشی رنگارنگ زمان سفر خلوت و خنک به اصفهان فرا می‌رسد.

در این نوشتار به معرفی بهترین جاهای دیدنی اصفهان در پاییز پرداختیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

ارسال نظر

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید