طرقبه 1 ییلاقات و جاهای دیدنی اطراف مشهد

ییلاقات و جاهای دیدنی اطراف مشهد

در اطراف شهر مشهد به ییلاقات و روستاهای خوش آب و هوایی خواهید رسید که با داشتن رودخانه‌های پر آب و باغ‌های میوه شما را به سفری متفاوت در این شهر دعوت می‌کنند.

پس اگر در سفر به مشهد مخصوصا در فصول گرم‌تر سال، دنبال مقصدی بکر و خوش آب وهوا بودید، سری به ییلاقات و روستاهای اطراف آن بزنید تا روحتان جان تازه‌ای بگیرد.

حین سفر تفریحی و زیارتی به مشهد هم از بابت اقامت مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید با اجاره سوئیت و هتل آپارتمان در مشهد برای یک سفر خاطره‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

در ادامه این نوشتار با جاجیگا همراه شوید تا در میان ییلاقات و جاهای دیدنی اطراف مشهد سرک بکشیم و برای سوال “اطراف مشهد کجا بریم” پاسخ مناسبی بیابیم.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

ییلاقات اطراف مشهد

ییلاق شاندیز

ییلاقات اطراف مشهد
ییلاق شاندیز

همین که اسم شاندیز مشهد را می‌شنویم یاد رستوران‌ها و شیشلیک‌های معروفش می‌افتیم.

در واقع می‌توان شاندیز را دربند یا درکه‌ی مشهد دانست؛ منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا با رستوران‌های مجلل و معروف و غذاهای لذیذی که طعمش همیشه در خاطرتان می‌ماند.

تنوع غذاها و رستوران‌های شاندیز زبانزد خاص و عام است و از انواع کباب و دیزی گرفته تا آش رشته داغ و حتی بستنی سنتی و معروف مشهد را می‌توانید در شاندیز تست کنید.

اگر به دنبال خرید سوغاتی تازه و مرغوب هم باشید، شاندیز انتخاب مناسبی است. در این روستا فروشگاه‌های بزرگی به چشم می‌خورند که انواع و اقسام میوه‌های خشک، دمنوش‌، زعفران، زرشک و نبات را برای فروش ارائه می‌کنند.

درباره روستاهای اطراف تهران در مجله جاجیگا بخوانید.

منطقه ییلاقی طرقبه

ییلاق اطراف مشهد
طرقبه

از هر کسی در مشهد سراغ یک منطقه خوش آب و هوا برای گذراندن یک تایم خانوادگی و تفریح حسابی و لذت بردن از هوای بهاری را بگیرید، قطعا اولین پیشنهاد منطقه طرقبه است.

طرقبه یک منطقه ییلاقی و از جاذبه‌های طبیعی در ۳۰ کیلومتری مشهد است که با داشتن امکانات تفریحی متنوع و فضای طبیعی بکر همچنین رستوران‌های معروف یک روز به یادماندنی از سفر به مشهد را رقم میزند.

اگر تفریحات طرقبه را بخواهیم برشماریم باید از دهکده ویلاشهر شروع کنیم. این دهکده تفریحی لوکس با داشتن انواع کافه و رستوران و آلاچیق و فضای سبز دوست داشتنی بهترین گزینه برای پیک نیک خانوادگی است.

پیست اسکی طرقبه

وقت آن است که به سراغ تفریحات هیجان‌انگیزتر ویلاشهر طرقبه برویم.

برای عاشقان برف و سرما، پیست اسکی یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات است و پیست اسکی طرقبه یکی از بهترین گزینه‌ها برای این تفریح زمستانی است.

اگر دنبال یک ورزش لوکس و اندکی گران هم باشید، پیشنهاد می‌کنم تجربه اسب سواری در طرقبه مشهد را از دست ندهید.

در مجموعه‌ی ویلاشهر برای عاشقان سرعت و رانندگی و هیجان هم تفریح مناسبی پیدا می‌شود. پیست اتومبیل رانی طرقبه یک خاطره فراموش نشدنی برایتان رقم می‌زند.

درباره بهترین پیست های اسکی ایران در مجله جاجیگا بخوانید.

دریاچه سد چالیدره

چالیدره مشهد
تله سیژ چالیدره

تا زمانی که در طرقبه هستید حتما باید سری به دریاچه سد چالیدره بزنید که هم فال است هم تماشا!

سد چالیدره یک سد خاکی است که به وسیله آب رودخانه جاغرق پر می‌شود و امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی برای گردشگران مهیا کرده.

در مجموعه تفریحی و گردشگری چالیدره همه چیز برای ساختن یک روز خاطره‌انگیز فراهم است؛ از تفریحات مهیج مثل زیپ لاین، بانجی جامپینگ، تله سیژ، تله کابین و قایق‌های موتوری و پدالی  گرفته تا لذت ماهیگیری و خوردن غذاهای خوشمزه در رستوران‌های آن.

روستاهای اطراف مشهد

روستای کنگ، ماسوله خراسان

روستاهای اطراف مشهد
روستای کنگ ماسوله

خودتان را برای تماشای یک روستای پلکانی با چشم‌انداز کوهستانی در پهنه‌ی باغ‌های گیلاس آن هم در مشهد آماده کنید.

۲۹ کیلومتر که از مشهد فاصله بگیرید در دامنه‌ی کوه‌های سر به فلک کشیده بینالود در منطقه طرقبه، کم کم خانه‌های روستایی قدیمی ساخته شده با خشت و گل، نمایان می‌شوند.

روستای کنگ علاوه بر معماری متفاوت و پلکانی‌اش، به چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب و درختان پربار میوه‌اش هم معروف است و بخش متفاوتی به سفرتان اضافه خواهد کرد.

برای تماشای ردپای تاریخ در این روستا هم می‌توانید سری به قبرستان تاریخی کنگ بزنید که روی تپه‌ای بنا شده و با سنگ‌ قبرهایی از جنس سنگ شیست از گذشته‌های دور حکایت می‌کند.

در مسیر سفر به ماسوله و آشنایی با روستاهای پلکانی ایران با جاجیگا همراه شوید.

روستای جاغرق مشهد

اطراف مشهد کجا بریم
روستای جاغرق

در بین روستاهای دیدنی اطراف مشهد جاغرق یکی از معروف‌ترین‌شان است که به باغ‌های میوه و دره سرسبز و چشم‌اندازهای زیبا و البته شب‌های بیدارش معروف است.

وجود رودخانه‌ای روان و چندیدن چشمه و آبشار و قنات این روستای قدیمی را به مکانی دلنشین تبدیل کرده که می‌توانید لابه‌لای طبیعت بهاری روح‌نوازش قدم بزنید و هوای تازه تنفس کنید و به صدای پای جویبار گوش بسپارید.

از نکات جالب این روستا باید به شب‌های زنده و پرهیاهوی آن اشاره کرد که پیشنهاد می‌کنم اصلا این شب نشینی را از دست ندهید.

در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های این روستا انواع غذاهای سنتی و جور واجور، چای آتشی، باقالی داغ، جگر و تنقلات مختلف پیدا می‌شود.

هوای خوب و صدای آب رودخانه در کنار باغ‌های گیلاس و سیب و آلبالو، روستای جاغرق را به یک مکان عالی برای شبگردی در سفر به مشهد تبدیل کرده است.

در مسیر شبگردی در شیراز و شب‌های شاعرانه‌اش با مجله جاجیگا همراه شوید.

روستای عنبران مشهد

روستاهای اطراف مشهد
روستای عنبران

روستای عنبران مشهد مکانی برای خوشمزه گذرانی است که آن را به عنوان خوش‌عطرترین جاهای دیدنی اطراف مشهد می‌شناسند.

این روستا عطر خوش و نام خود را مدیون علف‌های وحشی و خودرویی است که سر از خاک بیرون می‌آورند و محیط اطراف خود را خوش‌عطر می‌کنند.

برای رسیدن به این روستای ییلاقی و دل ‌انگیز باید ۲۶ کیلومتر از مشهد فاصله بگیرید تا در فاصله ۱ کیلومتری طرقبه آن را ملاقات کنید.

غیر از عطر خوش این گیاه، عطر و بوی غذاهای خوشمزه عنبران از جگرکی و فست فود گرفته تا رستوران‌های قدیمی با شیشلیک و غذاهای سنتی ایرانی‌اش هوش از سرتان می‌برد.

خوردن یک وعده صبحانه یا شام زیر سایه درختان در کنار صدای آرام رودخانه لذتی است که شاید هر جایی نتوانید آن را تجربه کنید.

روستای اخلمد با آبشار تماشایی‌اش

سفر به مشهد
روستای اخلمد با آبشار تماشایی‌اش

اما نوبت می‌رسد به بهشت گمشده مشهد یعنی روستای اخلمد با طبیعت بی‌نظیر و آبشار چشم‌نوازش.

در فاصله ۸۵ کیلومتری مشهد لابه‌لای کوه‌های بینالود، روستای اخلمد با آب و هوایی ییلاقی خودنمایی می‌کند که برای بازدید از آن باید اندکی پیاده روی را به جان خرید.

روستای اخلمد حال و هوایی سنتی دارد و با داشتن چندین آبشار گردشگران زیادی را به سمت خودش جذب می‌کند.

آبشار اصلی اخلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد و حتی در زمستان با وجود یخ بستن منظره تماشایی و بی‌نظیری را خلق می‌کند.

درباره تنگ بستانک، بهشت گمشده شیراز در مجله جاجیگا بخوانید.

روستای زشک

روستاهای مشهد
روستای زشک

روستای خوش آب و هوای زشک یکی دیگر از روستاهای دیدنی اطراف مشهد است که به داشتن باغ‌های پرمیوه و چشمه‌های متعددش معروف است.

در باغ‌های این روستا انواع میوه‌های خوشمزه مثل گلابی، سیب، هلو، زردآلو، گیلاس و گردو را پیدا خواهید کرد.

علاوه بر میوه های روستای زشک، باید به نان های محلی خوشمزه‌ای که در این روستا پخت می شود هم اشاره کرد که طعم متفاوتی به سفرتان می‌بخشند.

از روستای زشک تا مشهد حدود ۲۰ کیلومتر فاصله است.

در مسیر روستاگردی در تهران با جاجیگا همراه شوید.

روستای ابرده

جاهای دیدنی اطراف مشهد
روستای ابرده

روستای ابرده یکی دیگر از روستاهای دیدنی اطراف مشهد است که در ۲۵ کیلومتری طرقبه و ۴ کیلومتری شاندیز قرار دارد.

رودخانه زشک تنها رودخانه‌ای است که از این روستا گذر می‌کند.

روستای ابرده به دلیل آب وهوای کوهستانی و سردی که دارد محل مناسبی برای پیست اسکی است و اسکی بازارن زیادی را در زمستان به سمت خودش جذب می‌کند.

روستای گلستان

مشهد _جاهای دیدنی
روستای گلستان مشهد

یکی دیگر از روستاهای دیدنی اطراف مشهد، روستای گلستان در ۵ کیلومتری مشهد است.

مناظر طبیعی کوهستانی، دره‌های سرسبز و باغ‌های میوه از جاذبه‌های این روستا محسوب می‌شوند.

جاهای دیدنی اطراف مشهد

دره ارغوان مشهد، طبیعتی یکدست بنفش

جاهای دیدنی مشهد
دره ارغوان مشهد

دره ارغوان را باید یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف مشهد دانست که در طرقبه مشهد و در جاده‌ای که به سمت روستای کلات آهن می‌رود، قرار گرفته.

سراسر این دره با درختچه‌های ارغوان و شکوفه‌های بنفش چشم‌نوازش پوشیده شده و یک تابلوی طبیعی بی‌نظیر خلق کرده.

اگر در فصل بهار و اردیبهشت ماه گذرتان به مشهد خورد، اصلا نباید تماشای این بهشت خوشرنگ را از دست بدهید.

درباره جاهای دیدنی کمترشناخته شده شیراز در مجله جاجیگا بخوانید.

بوستان سنگی کمر مقبولا

دیدنی های اطراف مشهد
کمر مقبولا مشهد

عجیب‌ترین و شگفت‌انگیزترین پارک سنگی ایران را هم می‌توانید در سه کیلومتری طرقبه مشهد ببینید.

پارک کمر مقبولا یکی از جاهای دیدنی کمتر شناخته شده در اطراف مشهد است که پر از سنگ‌ها و صخره‌های عظیم و سنگ‌نگاره‌هایی است که هویت تاریخ را بیان می‌کنند و دیدنشان خالی از لطف نیست.

روی سنگ نگاره‌های این بوستان نقش‌هایی نظیر صحنه‌های شکار، ابزار اولیه، نقوش مسبک انسان برهنه، گاومیش کوهان‌دار، نقوش و علائم نمادین، نقش انسان در حال نزاع و شکار و انجام مراسم، بزهای کوهی به‌همراه علامت‌های نمادین از قبیل گردونه خورشید حک شده‌اند.

جنگل جیغ مشهد

جنگل در مشهد
جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ یکی از ترسناک ترین مناطق ایران است که در لیست عجیب‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد جای دارد.

شاید به دلیل ماجراهای ترسناکی که پیرامون این جنگل وجود دارد، کمتر کسی قصد رفتن به آن را می‌کند، اما اگر ماجراجو و اهل هیجان باشید، جنگل جیغ می‌تواند یک مقصد جذاب برای شما باشد.

لازم است بدانید که این جنگل خطر جانی ندارد، اما در اواخر شب و صبحدم صدای جیغ در لابه‌لای درختان آن شنیده می‌شود.

در حالی که اهالی معتقدند که این صدای جیغ مربوط به روح سرگردان زن سوخته است اما پژوهشگران زیستی معتقدند که صدای جیغ مربوط به‌نوعی خاص از جیرجیرک به نام «کز» یا «چز» است که در فصل پربارش به روستا حمله می‌کند و در لابلای درخت‌ها و گیاهان پنهان می‌شود.

تعداد زیاد این جیرجیرک‌ها باعث می‌شود که آواز دسته جمعی آن‌ها مانند صدای جیغ و زوزه به نظر برسد.

همچنین از جنبه ترسناک جنگل جیغ که بگذریم، در فصل بهار این جنگل بسیار سرسبز و زیباست و مسیر پیاده‌روی جذابی برای ورزشکاران دارد.

جنگل جیغ در روستای سربرج از توابع طرقبه مشهد واقع شده است.

دره هفت حوض، هنر دست طبیعت در مشهد

اطراف مشهد کجا بریم
دره هفت حوض مشهد

اما نوبت می‌رسد به هنرمندی دست طبیعت یعنی دره هفت حوض که با سکوت و فضای بکرش بهترین جا برای ریلکس کردن و فاصله گرفتن از مشهد شلوغ است.

حدود ۷ کیلومتر که از مشهد فاصله بگیرید بعد از ۲ کیلومتر پیاده‌روی، به حوضچه‌هایی می‌رسید که با زیبایی‌اش شما را سوپرایز می‌کند.

این حوضچه‌های زنجیره‌ای بر اثر بارش باران‌ها اسیدی در بستر یکی از شاخه‌های رودخانه طرق به سمت بینالود شکل گرفته‌اند.

بعد از این حوض‌های ممتد به تک حوض‌های بزرگ می‌رسید که بکر و دست نخورده‌اند و تنها چیزی که آن جا صدای سکوت را می‌شکند، صدای جریان آب است.

آبشار کلات نادری، آبتنی‌ گرم در هوایی سرد

مشهد کجا بگردیم
آبشار کلات نادری

تصور کنید که هوا پاییزی و خنک است و بعد از قدم زدن در یک مسیر کوهستانی به یک چشمه آبگرم می‌رسید که می‌توانید در حوضچه‌هایش تنی به آب بزنید یا زیر آبشارهای گرمش دوش بگیرید.

آبشار آبگرم کلات نادری در روستای آبگرم در ۸۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد قرار دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است.

برای رسیدن به آبشار کلات نادری باید حدود نیم ساعت پیاده‌روی کنید که البته زیبایی این آبشار ارزشش را دارد.

آب این آبشار آنچنان جوشان نیست و همین گرمای ملایمش آن را به گزینه مناسبی برای آبتنی تبدیل کرده است.

اگر اهل کمپینگ و شب مانی در طبیعت بهاری هم باشید، فضای اطراف آبشار زمین‌های مسطحی برای برپایی چادر و ساختن یک شب خاطره‌انگیز وجود دارد.

درباره آبشار های گیلان، ۱۸ آبشار خروشان و زیبا در مجله جاجیگا بخوانید.

سخن آخر

شهر مشهد با وجود حرم امام رضا (ع) یکی از شهرهای گردشگری ایران است و به همین دلیل از امکانات متنوع تفریحی، گردشگری، اقامتی و … برخوردار است.

در سفر به مشهد در کنار زیارت حرم امام رضا، فهرست بلند بالا و متنوعی از جاهای دیدنی مشهد وجود دارد که یک سفر خاطره‌انگیز و متفاوت را برایتان رقم می‌زند.

در این نوشتار سری به ییلاقات و روستاها و جاهای دیدنی اطراف مشهد زدیم تا با اندکی فاصله از این شهر به طبیعت بکر و زیبا برسید و غرق لذت شوید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

یک نظر

  • سلام جالبه هیچوقت اسمی از منطقه گردشگری ملی ابشار ارتکند،حرفی زده نمیشه،تمام مناطقی ک اسم برده شد،حتی نزدیک به روستای اورتکند نیست.توی گوگل سرچ کنید.متوجه میشید که چطور جایی هست.

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید

مشهد