دریاچه-حوض-سلطان-کجاست

حوض سلطان؛ بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران

دریاچه حوض سلطان بزرگ‌ترین‌ دریاچه نمک در نزدیکی تهران و شهر قم است؛ پدیده‌ای شگفت‌انگیز با منظره‌های طبیعی خاص که این مکان را به لوکیشنی برای عکاسی تبدیل کرده است.

دریاچه‌های نمک یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعی هستند و این دریاچه با سطح صیقلی که دارد به بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران مشهور است.

در این دریاچه که بخشی از کویر مرکزی ایران است به دلیل غلظت بالای آب و گل ‌آلود و باتلاقی بودن امکان قایقرانی وجود ندارد ولی بازدیدکنندگان حوض سلطان می‌توانند با پای پیاده از میان دریاچه رد شوند.

دوچرخه‌سواری هم یکی از تفریحات این منطقه است.

درباره زیباترین دریاچه‌های ایران در مجله جاجیگا بخوانید.

بازدید از این دریاچه هزینه‌ای ندارد اما به دلیل وجود باتلاق‌ و چاله‌ها خطرناک است و نیاز به امکانات کویرنوردی و راهنما هست.

برای روستاگردی اطراف تهران، نگران اقامت نباشید کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و با اجاره ویلا اطراف تهران برای یک سفر خاطره‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

در این نوشته با جاجیگا در مسیر بازدید از بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران همراه شوید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

دریاچه حوض سلطان کجاست؟

دریاچه-حوض-سلطان-کجاست
دریاچه حوض سلطان کجاست

دریاچه حوض سلطان که در مسیر تهران به قم قرار دارد به دلیل نمک فراوان، به نام دریاچه نمک نیز شناخته می‌شود و سالانه مقدار زیادی نمک از دریاچه حوض سلطان استخراج می‌شود.

دریاچه حوض سلطان با ورود آب و میزان بارندگی در فصول مختلف، وسعتش تغییر می‌کند.

دریاچه از دو چاله جدا از هم تشکیل شده که چاله غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره است و با یک آبراهه به هم وصل می‌شوند.

دریاچه حوض سلطان به دلیل سطح صیقلی که دارد مثل آیینه‌ای بزرگ در سطح زمین است و به عنوان لوکیشنی جذاب برای عکاسی در طبیعت شناخته می‌شود.

در حوالی این دریاچه هوبره، انواع کبوتر، غاز خاکستری، آنقوت، لک‌لک و انواع عقاب ،خرگوش، موش صحرایی، روباه و گاهی آهو هم دیده می‌شود.

دریاچه زیستگاه مار، سوسمار، انواع عنکبوت، رتیل، موریانه و مورچه‌های کمیاب است.

درباره دریاچه‌های نزدیک تهران در مجله جاجیگا بخوانید.

مسیر رسیدن به دریاچه حوض سلطان

دریاچه-حوض-سلطان-کجاست
دریاچه حوض سلطان کجاست

فاصله تهران تا حوض سلطان ۱۲۸ کیلومتر و ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه است.

این دریاچه از جاهای دیدنی قم است و در ۴۰ کیلومتری شمال شهر قم، ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج‌فارس قرار دارد.

برای رسیدن به دریاچه نمک حوض سلطان دو مسیر ماشین رو وجود دارد.

مسیر اول: از سمت قم، بعد از مجتمع بین راهی مهتاب است. بعد از عبور از اولین تپه‌ مشرف به دریاچه، در کنار تپه دوم، جاده‌ای خاکی به‌سمت پایین دریاچه می‌رسد که جاده اصلی معدن نمک است.

مسیر دوم: از سمت تهران و پس از طی ۷۰ کیلومتر ، در سمت چپ آزادراه جاده‌ای به‌سمت روستای چشمه شور می‌رسد. برای رسیدن به‌طرف مقابل آزادراه باید از اولین زیرگذر بپیچید.

در سفر به تهران در فصل زمستان با مجله جاجیگا همراه شوید.

بهترین زمان بازدید از حوض سلطان

دریاچه حوض سلطان
دریاچه حوض سلطان

اوایل بهار و اواسط پاییز که از داغی آفتاب کویر در تابستان و سوز سرمای زمستان خبری نیست، بهترین فصل بازدید از دریاچه حوض سلطان است.

در مسیر گردش شبانه در تهران با مجله جاجیگا هم مسیر شوید.

سخن آخر

دریاچه حوض سلطان یکی از مناظر طبیعی خاص و شگفت انگیز است که به عنوان لوکیشنی برای عکاسی مشهور شده.

در این نوشته به این منطقه گردشگری خاص سر زدیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

پریسا سجادی

ارسال نظر

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید

اطراف تهران